اتحادیه اروپااخبار فناوریاخبار کوتاهتکنولوژیدسته‌بندی نشدهشرکت هاشرکت های تکنولوژی

فعالیت غول‌های فناوری در اروپا محدود می‌شود

[ad_1]

فعالیت غول‌های فناوری در اروپا محدود خواهد شد. اتحادیه اروپا با هدف حفظ حریم خصوصی و شفاف‌سازی، قوانین سختگیرانه‌ای را برای این غول‌ها درنظر گرفته است.

براساس قانون خدمات دیجیتال (DSA) که توسط اتحادیه اروپا وضع شده است، فعالیت غول‌های فناوری در اروپا محدود خواهد شد. آنطور که این اتحادیه توضیح داده است، این قانون به منظور حفظ حریم خصوصی و شفاف‌سازی، وضع شده و شرکت‌های تکنولوژی بزرگ باید برآن پایبند باشند. البته این قانون با مخالفت مستقیم هیچ‌کدام از این شرکت‌ها همراه نشده ولی آمازون و زالاندو با حضور در لیست پلتفرم‌های بزرگ آنلاین مخالفت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای جابجایی و دسترسی آزادانه به اطلاعات کاربران!

فعالیت غول‌های فناوری در اروپا محدود خواهد شد

از روز جمعه ۱۹ شرکت بزرگ تکنولوژی بیش از ۴۵میلیون کاربر در اتحادیه اروپا با محدودیت‌های جدیدی در قاره سبز مواجه می‌شوند.

غول‌هایی همچون متا، مالک پلتفرم‌های اینستاگرام و فیسبوک، اپ استور اپل و چندین خدمت گوگل، از این در اتحادیه اروپا تعهدات جدیدی را پیش روی خود دارند و از این تعهدات، جلوگیری از انتشار محتوای خطرناک، محدودیت برای هدف‌گیری یک سری از کاربران و اشتراک‌گذاری بخشی از داده‌های داخلی شرکت با رگولاتور‌ها و محققان است.

اتحادیه اروپا همواره به عنوان پیشتاز قانون‌گذاری تکنولوژی شناخته می‌شود و قوانینی همچون قانون بازارهای دیجیتال (DMA) و هوش مصنوعی (AI Act) نیز در آینده در این بلوک به اجرا گذاشته می‌شوند. موفقیت بلوک قدرتمند اروپا در به اجرا گذاشتن این قوانین ممکن است دیگر کشور‌های جهان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

با این حال محققان مطمئن نیستند که اقدامات شرکت‌های تکنولوژی برای برآورده کردن انتظارات قانون‌گذاران کافی باشد.

فعالیت غول‌های فناوری در اروپا محدود خواهد شد
فعالیت غول‌های فناوری در اروپا محدود خواهد شد

این مقررات فعلاً بزرگترین پلتفرم‌های آنلاین با بیش از ۴۵ میلیون کاربر در اتحادیه اروپا را هدف گرفته است اما از اواسط ماه فرویه، تعداد زیادی از پلتفرم‌های آنلاین را شامل می‌شود.

هرشرکتی که قانون DSA را زیر پا بگذارد، با جریمه‌ای تا سرحد ۶ درصد از ورودی مالی بین‌الملل خود و احتمال ممنوعیت فعالیت در اروپا مواجه خواهد شد.

اما از بین شرکت‌های بزرگی که در این لیست قرار گرفته‌اند آمازون و زالاندو (Zalando)، خرده فروش آلمانی، در حال حاضر به حضورشان در لیست پلتفرم‌های بزرگ اعتراض دارند.

کینگزلی هیز، رئیس بخش مققرات داده‌ها و حریم خصوصی شرکت حقوقی کلر پستمن، می‌گوید:

«انتظار می‌رود که پلتفرم‌ها با هرچه در توان دارند برای محافظت از فعالیت‌های خود تلاش کنند، به ویژه زمانی که اجرای قوانین جدید مدل‌های تجاری اصلی آنها را هدف می‌گیرد.»

کمیسیون اروپا می‌گوید برای محک وضعیت‌ شرکت‌ها، «آزمون‌های تاب‌آوری» را به ۱۹ پلتفرم مورد نظر پیشنهاد کرده است.

به گفته یکی از سخنگویان این کمیسیون، در این آزمون‌ها بررسی می‌شود که آیا پلتفرم‌های مذکور می‌توانند «خطرات سیستمیکی مثل اطلاعات وارونه را شناسایی، جلوگیری و برطرف کنند.»

حداقل پنج پلتفرم (فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، تیک‌تاک و اسنپ‌چت) در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند و به گفته کمیسیون، در تمامی موارد مشخص شد برای رعایت DSA به تلاش بیشتری نیاز است.

اما حالا و در حالی که قوانین در شرف اجرایی شدن هستند، تحقیاتی که روز پنجشنبه توسط سازمان خیریه Eko منتشر شده نشان می‌دهد که فیسبوک همچنان تبلیغات آنلاین حاوی محتوای خطرناک را تایید می‌کند.

در این تحقیقات ۱۳ تبلیغ حاوی محتوای خطرناک، از جمله تشویق هب خشونت علیه پناه‌جویان و یا درخواست قتل یکی از اعضای پارلمان اروپا (MEP)،‌ برای تایید به فیسبوک ارائه شدند.

به گفته Eko، فیسبوک طی ۲۴ ساعت هشت مورد از درخواست‌ها را تایید و ۵ مورد آنها را رد کرد. محققان پیش از انتشار تبلیغات آنها را حذف کرده‌اند تا هیچ کاربری چنین تبلیغاتی را مشاهده نکند.

متا در پاسخ به تحقیقات Eko گفت:

«این گزارش مبتنی بر نمونه‌ کوچکی از تبلیغات است و تعداد تبلیغاتی که ما روزانه در تمام جهان بررسی می‌کنیم را نمایندگی نمی‌کند.»

فعالیت غول‌های فناوری در اروپا محدود خواهد شد

سازمان خیریه دیگری به نام Global Witness، نیز در سال جاری ادعا کرد که فیسبوک، تیک‌تاک و یوتیوب گوگل همگی تبلیغات ترویج خشونت علیه جامعه اقلیتی را در ایرلند تایید کرده‌اند.

متا و تیک‌تاک هردو در پاسخ به این تحقیقات اعلام کردند که نفرت‌پراکنی در پلتفرم‌های آنها جایی ندارد و دائما فرایند‌های موجود را بررسی می‌کنند. گوگل اما به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

با اینکه هیچکدام از شرکت‌ها علنا مخالفتی با اجرای DSA نکرده‌اند، اما آمازون و زالاندو با حضور در لیست پلتفرم‌های بزرگ آنلاین مخالفند.

آمازون در ماه جولای شکایتی را به دادگاه عمومی لوکزامبورگ، دومین دادگاه بزرگ اروپا، ارائه و تصریح کرد که رقبای بزرگتر آمازون در این لیست قرار نگرفته‌اند.

این شرکت با این وجود قابلیت‌های تازه‌ای را در راستای رعایت DSA معرفی کرده که از جمله آنها می‌توان به کانالی برای گزارش اطلاعات نادرست محصول اشاره کرد.

زالاندو، خرده‌فروش حوزه مد،‌ نیز در اعتراض مشابهی می‌گوید با توجه به ۳۱ میلیون کاربر فعال ماهانه این شرکت، قید ۴۵ میلیون کاربر شامل آنها نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره محدودیت فعالیت غول‌های فناوری در اروپا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: پیوست

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا