اخبار تکنولوژیدسته‌بندی نشدههاوینگ بیت کوین کی هست؟

هاوینگ بیت کوین چه تأثیری روی سرمایه‌گذاران خواهد داشت؟

[ad_1]

همان‌طور که اطلاع دارید، رمزارز بیت‌کوین مهم‌ترین ارز دیجیتال در سراسر جهان به‌شمار می‌آید که توسط ساتوشی ناکاموتو خلق شد. در ادامۀ فرآیند خلق و عرضۀ این رمزارزT، سازندۀ آن یعنی ساتوشی برای بهترشدن عملکرد بیت کوین و سوددهی بیشتر، رویدادهایی را به‌وجود آورد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها رویداد هاوینگ بیت‌ کوین است. از هاوینگ می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین اتفاق در طول حیات بیت‌کوین یاد کرد که تاکنون سه بار اتفاق افتاده‌است. (در هنگام خواندن کلمۀ halving، حرف L تلفظ نمی‌شود و در حقیقت به‌جای هالوینگ، تلفظ هاوینگ صحیح است؛ البته برخی از کاربران فارسی‌زبان هالوینگ تلفظ می‌کنند.) این رویداد هر چهار سال یک‌بار پس از استخراج ۲۱۰ هزار بیت‌کوین رخ می‌دهد که موجب نصف‌شدن عرضه این ارز دیجیتال می‌شود و همچنین پاداش کاربران برای استخراج نیز نصف می‌شود.

 هاوینگ بیت کوین

در حقیقت BTC Halving موجب کاهش نرخ تورم بیت‌کوین و همچنین کاهش نرخ ورود بیت کوین‌های جدید خواهد شد. این رویداد توانسته است موجب بهترشدن تمام معاملات بیت کوین شود. رویداد Halving بیت‌کوین توانسته بر فرایندهای گوناگون بازارهای ارز دیجیتال تأثیر گذارد و قیمت این رمزارز را دستخوش تغییرات بسیاری کند.

تأثیر هاوینگ بر روی شبکۀ بیت کوین

همان‌طور که در مقدمه ذکر شد، تاکنون سه بار رویدار هاوینگ بیت‌کوین رخ‌ داده‌است و درصورتی‌که نگاهی به گذشته بیندازید، متوجۀ این موضوع خواهید شد که هاوینگ در هر دورۀ وقوع، توانسته است تأثیرات قابل‌توجهی بر قیمت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بگذارد. به‌طور معمول قیمت بیت‌کوین پس از وقوع هاوینگ، دوره‌های رشد سریع و رکود را پشت سر گذاشته و در نهایت این رمزارز به قیمتی بیشتر از قیمت پیش از رویداد هاوینگ دست پیدا می‌کند. آخرین رویداد BTC Halvening در تاریخ ۱۱ مِی سال ۲۰۲۰ رخ داد و پاداش ماینرهای بیت کوین پس از آن، به عدد ۲۵/۶ بیت‌کوین کاهش پیدا کرد. ارزشمندبودن رمزارز بیت‌کوین به دو دلیل تعداد محدود بیت‌کوین و کاهش سرعت توزیع این رمزارز توسط پروسه هاوینگ است.

به‌طورکلی باید گفت فرآیند هاوینگ در بلاک‌چین بیت‌کوین تغییرات بسیار زیادی به‌وجود می‌آورد که این تغییرات یکی پس از دیگری به‌صورت زنجیروار بروز پیدا می‌کنند؛ این تغییرات شامل نصف‌شدن پاداش ماینرها یا همان Halving، نصف‌شدن تورم، کاهش عرضۀ بیت کوین، افزایش تقاضا، افزایش قیمت و افزایش انگیزه ماینرها می‌شود.

تأثیر هاوینگ بیت‌ کوین در بخش سرمایه‌گذاری

در بازار ارز دیجیتال بیت‌کوین، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران فعال و تأثیرگذار فراوانی مشغول به فعالیت هستند؛ برخی از این کاربران به‌صورت بلندمدت بر روی رمزارز بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کسانی که به‌صورت بلندمدت بر روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا به عبارتی هولدر بیت‌کوین هستند، با بروز هر نوسانی در قیمت، به فروش بیت‌کوین خود نمی‌پردازند؛ درواقع سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازار این رمزارز بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و در زمان مناسب به خرید و یا فروش بیت‌کوین خود اقدام می‌کنند.

معامله‌گران در هنگام بروز نوسانات گوناگون در قیمت بیت‌کوین، وارد بازار می‌شوند و به خریدوفروش می‌پردازند. براساس تصورات کاربران، با وقوع رویداد هاوینگ بیت‌ کوین باید قیمت این ارز دیجیتال بالا رود و به همین دلیل معامله‌گران پیش از وقوع هاوینگ بیت‌کوین می‌خرند تا پس از آن آن‌ها را به فروش رسانده و سود ببرند. درصورتی‌که قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ به‌صورت ثابت بماند، معامله‌گران از معاملات خارج می‌شوند اما با افزایش قیمت این ارز دیجیتال، معامله‌گران به فروش آن می‌پردازند. این واکنش‌های سریعی که معامله‌گران دارند، موجب افزایش و کاهش قیمت بیت‌کوین در قبل و بعد از هاوینگ می‌شود؛ وظیفۀ اصلی سرمایه‌گذاران در این زمان، صبوری و پیش‌بینی منطقی بازار است.

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در بازه‌های زمانی گوناگون قبل و بعد از هاوینگ بهترین زمان و با بهترین قیمت خریداری می‌کنند و به فروش می‌رسانند تا به سود دلخواه خود دست پیدا کنند. به‌طورکلی هاوینگ بیت‌ کوین به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا، باعث افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شود که این رخداد فرصت‌های بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد.

هاوینگ بیت کوین

تفاوت هاوینگ بیت‌ کوین در سال ۲۰۱۶ با سال ۲۰۲۰

هاوینگ نیز با گذر زمان و بهترشدن جایگاه بیت‌کوین، دستخوش تغییراتی شده‌است؛ از اولین رویداد هاوینگ بیت‌ کوین تا سومین رویداد، تفاوت‌هایی حاصل شده‌است که این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  • افزایش حجم معاملات بیت‌کوین:

طی روند رخداد هاوینگ از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ حجم معاملات بیت‌کوین با افزایش مواجه شده‌است و معاملات بیت کوین با حجم بالاتر از ۲۸۰۰ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ انجام شد. در سال ۲۰۱۶، حجم معاملات ۱۵ میلیارد دلار گزارش شد اما در روزهای نزدیک به هاوینگ ۲۰۲۰، حجم معاملات به ۵۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. در حقیقت در هاوینگ دورۀ سوم که در ماه مِی ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، استقبال بیشتری از بیت‌کوین شد. با این اوصاف این احتمال وجود دارد که در رویداد چهارم هاوینگ بیت‌ کوین این حجم معاملات افزایش بیشتری داشته باشد و حجم معاملات بیت‌کوین در سال ۲۰۲۶ موجب شگفتی همگان شود.

  • افزایش تعداد حساب‌ها:

باتوجه‌به افزایش حجم معاملات بیت‌کوین، تعداد کاربران صرافی‌ها نیز افزایش پیدا کرد. به‌طوری که صرافی کوین بیس (coinbase) اعلام کرد که در هنگام هاوینگ ۲۰۱۶، کاربران این صرافی ۳ میلیون بود و در آستانۀ هاوینگ ۲۰۲۰، تعداد کاربران آن به بیش از ۳۰ میلیون رسید. افزایش تعداد کاربران نشان‌دهندۀ این موضوع است که رمزارز بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در میان مردم جایگاه بهتری را به‌دست آورده‌اند و بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرند. درواقع ارزهای دیجیتال مخصوصاً بیت‌کوین، به‌مرور زمان از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌شوند و آیندۀ بهتری را رقم خواهند زد.

کلام آخر

بازار ارزهای دیجیتال پر از شگفتی است که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. این بازار از نوسانات بسیاری برخوردار است که برای دوام و موفقیت در این بازار باید اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید به‌خوبی پیش‌بینی کنید. نام بیت‌کوین بیشتر از سایر ارزهای دیجیتال به گوش می‌رسد و می‌توان گفت پرطرف‌دارترین و محبوب‌ترین رمزارز در تمام دنیا به‌شمار می‌آید. خالق این ارز دیجیتال یعنی ساتوشی ناکاماتو، برای کاهش تورم و بهبود بازار بیت‌کوین رویدادهای گوناگونی همچون هاوینگ بیت‌ کوین را به‌وجود آورد. رویداد هاوینگ مهم‌ترین اتفاق در بازار بیت‌کوین است به‌طوری که اگر این رویدار ایجاد نمی‌شد، شاید امروز بیت‌کوین به این جایگاه دست پیدا نمی‌کرد. هاوینگ تأثیرات بسیاری در بخش‌های مختلف بازار رمزارز بیت‌کوین همچون قیمت بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و ماینرها می‌گذارد.

تأثیر هاوینگ بر روی سرمایه‌گذاران به‌قدری زیاد است که موجب ایجاد سود بسیاری برای آن‌ها می‌شود؛ نکتۀ حائز اهمیت برای سود بیشتر در هنگام هاوینگ برای سرمایه‌گذاران این است که بدانند در چه زمانی باید به خرید و در چه زمانی باید به فروش بیت‌کوین اقدام کنند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا