خواص خوراکی ها

خواص گل گاو زبان در طب سنتی

[ad_1]

گیاهان دارویی از ارکان طب سنتی ایرانی اسلامی است. کشور پهناور ما ایران، از این نعمت برخوردار بوده و انواع و اقسام گیاهان دارویی در اقصی‌نقاط کشورمان می‌روید. در این مقاله از مجله‌ی مه‌آلود، مفصل به تشریح خواص درمانی و مضرات گیاه گل گاو زبان می‌پردازیم.


بهتر است ابتدا بطور خلاصه گل‌گاوزبان یا افعی گیاه را بشناسیم. این گیاه دارویی هزاران خاصیت برای بدن انسان دارد. نام علمی این گیاه به انگلیسی Echium است و از مهمترین گیاهان دارویی در طب سنتی ایرانی با قدمتی طولانی است. در حقیقت گل‌گاوزبان دارای دو گونه متفاوت است که باید دقت کنید اشتباه گرفته نشود. گل گاو زبان از نوع Echium که به زبان عربی لسان الثور گفته میشود در دامنه کوه‌های البرز می‌روید، با گیاه گاو زبان نوع Borage که به زبان عربی مرماخوز گفته میشود و در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گلگاوزبان مشهور شده‌است.

بهتر اینه اینجوری بگیم که هر دو گل‌گاوزبان هستند اما Echium گلگاوزبان ایرانی و Borage گلگاوزبان اروپایی. گل‌های گل گاو زبان ایرانی بزرگتر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. یکی از مهم ترین خواص گیاه گاو زبان اروپایی این است که عرق و ادرار بدن را زیاد می‌کند.

فواید گل گاو زبان

از فواید بی نظیر این گیاه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از نوسان و اختلالات یائسگی، تقویت کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، نشاط آور و کمک به درمان اختلال حواس، درمان سرماخوردگی

دمنوش گل گاو زبان

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان برای تنگی نفس

دمنوش گل گاو زبان+ لیمو عمانی+ عسل = برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد بسیار موثر است.

گل گاوزبان، سرفه های مزمن، وقفه های تنفسی و آسم های خفیف را درمان می کند و می توان گیاه گل گاوزبان را با بابونه، سنبل الطیب، شقایق مخلوط نموده و دم کرده حاصل از این چند گیاه را روزی ۳-۲ بار برای درمان سرفه های خشک بنوشید.

درمان وسواس با گل‌گاوزبان
برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان بهتر است از این گیاه استفاده کنید.

گل گاو زبان برای درمان بیماری‌های دهان
برگ تازه گاوزبان جوش های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان را درمان می کند و برای رفع حرارت دهان موثر است.

خواص گل‌گاوز‌بان

۱_ درمان اختلالات پوستی: روغن این گیاه در درمان اختلالات پوستی از جمله جوش، آکنه و کک و مک نقش مهمی دارد.

۲_ اگر مشکلات پوستی نیز ندارید می‌توانید از روغن گلگاوزبان به عنوان مرطوب کنندگی طبیعی پوست استفاده کنید.

۳_ درمان ریزش و تقویت مو

۴_ درمان شوره سر

گل‌گاوزبان و قندخون

۵_ تنظیم کننده قند خون: این گیاه جایگزین خوبی برای انسولین برای افراد مبتلا به دیابت است.

۶_ افزایش تمرکز و هوشیاری: مصرف این گیاه برای افراد دچار پیش فعالی موثر است.

۷_ بهبود سلامت بدن: به علت وجود اسید‌های چرب امگا، اسید فولیک، ویتامین B، منیزیم و پتاسیم استفاده از گاو زبان موجب بهبود عملکرد صحیح بدن می‌شود.

۸_ ضد سرطان: وجود منیزیم در این گیاه خاصیت ضدسرطانی را به گل گاو زبان بخشیده است.

۹_ عملکرد صحیح روده: پتاسیم و کلسیم در گل گاو زبان موجب درمان عفونت و در نتیجه افزایش ادرار می‌شود.

۱۰_ درمان آرتریت: گل گاو زبان حاوی آلکوالویید است که یک درمان کننده طبیعی ضدآرتریت، ضدروماتیسم و ضدالتهاب به شمار می‌آید.

مضرات گل گاو زبان

۱_ بر اساس نظر متخصصان استفاده از گلگاوزبان در دوره حساس بارداری اصلاً توصیه نمی‌شود و موجب آسیب رساندن به جنین می‌شود.

۲_ آنفولانزا برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مضر است و موجب تشدید سنگ بدن آن‌ها می‌شود.

آیا گل گاو زبان برای فشار خون ضرر دارد؟

گل گاو زبان و فشار خون

۳_ مبتلایان به فشار خون بالا از مصرف این گیاه به شدت اجتناب کنند. افرادی که فشار خون بالا دارند برای استفاده از این گیاه آن را به همراه لیمو تازه میل کنند.

۴_ مصرف مداوم، فراوان و طولانی مدت از این گیاه موجب بروز سرطان کبد می‌شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های خاص برای استفاده از این گیاه با پزشک معالج خود مشورت کنند.

علاوه بر آن مصرف گل گاوزبان بر سلامتی پوست و مو، تصفیه خون، درمان برونشیت، سرماخوردگی، ادرارآور، رفع سرفه و تنگی نفس تاثیر زیادی دارد. از گل و برگ‌های این گیاه به عنوان چاشنی در نوشیدنی‌های تابستانه استفاده می‌شود. همچنین در مربا از گل‌های این گیاه استفاده خواهد شد.

گل گاو زبان برای پیشگیری از سرطان

یکی از خواص گل گاو زبان ضد سرطان بودن آن است.گل گاو زبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند. سرطان های مختلف مثل پروستات، پستان و کبد می توانند با مصرف گل گاوزبان درمان شوند.

ضد روماتیسم

این گیاه به دلیل دارا بودن «آلکوالویید» می تواند ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب باشد.

خواص گل گاو زبان برای گرمازدگی

ریختن برگ های تازه این گیاه در سالاد ، و خیساندن گل های تازه این گیاه در آب و مخلوط آن با آب لیمو و شکربرای روزهای گرم بسیار نشاط انگیز و خنک کننده است.

فواید گلگاو زبان برای پوست

عُصاره برگ گلگاوزبان، ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش های پوستی است . افشره برگ گل گاوزبان با مقدار مساوی آب برای خشکی و یا خارش پوست و درمان جوش های عصبی روی پوست مفید است و آن را می توان روی جوش ها مالید.

خواص گل گاوزبان برای مو

مالیدن روغن گل گاوزبان به سرتان سبب کاهش بسیاری از مشکلات پوست کف سر و مو می شود.
گل گاوزبان راه درمانی برای فولیکولیتیس است که در آن فولیکول های موی تان در اثر عفونت ملتهب می شوند و آسیب می بینند، و مو دچار ریزش می شود.

گلگاوزبان برای درمان شوره

اگر از روغن گل‌گاوزبان استفاده کنید چنانچه در بخش خای قبلی سلامت پوست و مو در مه آلود خواندید شوره و خارش سرتان درمان خواهد شد و گیسوانی پر پشت و درخشان خواهید داشت.

مضرات مصرف گلگاوزبان در بارداری، شیردهی و در کودکان

مصرف گل‌گاوزبان در بارداری به علت داشتن آلکالوئیدها باعث آسیب به جنین می شود.زنان باردار باید از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند. مصرف گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر است.

خواص گل گاو زبان برای پریود

مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، باعث پریود شدن زنان شود.دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان قاعدگی موثر است.


مطالب همسان: خواص خاکشیرخواص برگ مو

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا