ادبیاتایرانبه‌عنوانحمیددانشگاهرئیسشدهشناختهشیرازکتاب وادبیاتکودکگفتمادرملینادگرانهشتمینهمایشهنر و فرهنگ

دانشگاه شیراز به‌عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است

شیراز به‌عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است - دانشگاه شیراز به‌عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، حمید نادگران، امروز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت در آیین گشایش هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، گفت: حدود پانزده سال است که اردیبهشت‌ماه دانشگاه شیراز، با ادبیات کودک و همایش ملی آن پیوند یافته است و امروز که هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، با حضور استادان، دانشجویان، هنرمندان و صاحب‌نظران این حوزه، به‌همت مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برگزار شده است، بسیار خرسندم و برخود می‌بالم که شیراز، نگین فارس و ایران همان‌گونه که با داشتن پشتوانه‌ای غنی و بی‌همتا، به‌عنوان شهر ادیبان و شاعران کهن پارسی همچون حافظ و سعدی شناخته می‌شود، در حوزهی ادبیات کودک نیز، جایگاه بی‌بدیلی دارد و دانشگاه شیراز به‌عنوان مادر ادبیات کودک ایران شناخته شده است.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه ‌شیراز، با داشتن ۲۰هزار دانشجو و ۷۲۰ عضو هیأت‌علمی، در ۱۵ دانشکده و ۷۵ گرایش، از دانشگاه‌های برتر و تراز اول کشور و در جایگاه قطب علمی جنوب کشوراست که در زمینه‌های مختلف، ازجمله گسترش تحصیلات تکمیلی و ایجاد گرایش‌های جدید زبان و ادب فارسی، همچون «ادبیات کودک» پیشروو بنیان‌گذار بوده است، گفت: امروزه موضوع حرکت به‌سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم؛ یا اصطلاحا دانشگاه‌های کارآفرین و جامعه‌محور، از موضوعات اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و به‌پیروی از آن در صدر اهداف دانشگاه‌های کشور، از جمله دانشگاه شیراز است.
 
به گفته نادگران، دانشگاه شیراز، دیرزمانی‌ست که این مهم را در برنامه‌ راهبردی خود قرار داده و برای هماهنگی و هم‌سویی پژوهش‌های علمی خود با نیازهای روز جامعه که از ملاک‌ها و ویژگی‌های یک جامعه‌ پیشرفته و پویاست، برنامه‌ریزی کرده است و می‌کوشد.
 
رئیس دانشگاه شیراز، ادامه داد: مطالعات رسمی ادبیات کودک، در قالب یکی از گرایش‌های ارشد زبان و ادبیات فارسی، از جمله‌ این اقدامات است که تا حدود دو دهه‌‌ گذشته، جای خالی آن در وزارت عتف کشور کاملا محسوس بود. ادبیات کودک و نوجوان، مانند دیگر مسائل، زیرِ تاثیر جامعه‌ خویش پدیدار می‌شود و بلکه تأثیر آن در جامعه دوسویه است. از یک‌سو تأثیراجتماع بر ادبیات کودک از آن جهت است که نویسندگان این ادبیات با مفاهیم موجود در جامعه سروکار دارند و خواسته یا ناخواسته این مفاهیم را وارد ادبیات کودک می‌کنند و ایده‌ها و مضمون‌های مورد انتخاب خود را در نوشتن آثارشان از درون همین اجتماع بر می­گزینند و از دیگر سو، تأثیر ادبیات کودک بر جامعه نیز از همین ادبیات و افق‌های دید و آشنایی پدید می­آید که با الگوها و ژرفاهای تمدن و زندگی برای کودک گشوده می‌شود. کودکان و نوجوانانی که درهمین اجتماع زندگی می‌کنند و سازنده‌ فرهنگ و زیرساخت­های آن خواهند بود؛ فرهنگی که بخش عمده­ای از آن را از ادبیات کودک، گرفته ‌است.
 
نادگران با بیان اینکه دانشگاه شیراز، مفتخر است که با بهره‌مندی از استادانی صاحب‌نظر و کاردان، در طراحی، تدوین و تصویب این گرایش بینارشته‌ای پیشگام بوده، افزود: با همکاری ارزشمند دو دانشکده‌ علوم انسانی و علوم تربیتی و روان‌شناسی در مرکز مطالعات ادبیات کودک، کارشناسانی زبده و پژوهشگرانی متخصص برای عرصه‌ ادبیات کودک ایران تربیت کرده است که تأثیر حضور و فعالیت‌شان به این میدان برهیچ‌کس پوشیده نیست.
 
رییس دانشگاه شیراز، بیان کرد: راه‌اندازی نخستین و تنها مجله‌ علمی-پژوهشی مطالعات ادبیات کودک،گشایش کتابخانه‌ تخصصی ادبیات کودک در دانشگاه شیراز، تألیف و ترجمه‌ کتاب‌های نظری و کاربردی در این حوزه، برگزاری همایش‌های دوسالانه‌ ادبیات کودک، انجام پژوهش­های بنیادین و جشنواره‌های و نشست­های تخصصی  گوناگون در این حوزه، نیز تنها بخشی از کارنامه‌ سبز و پرافتخار مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز است که به این عرصه‌ علمی و ادبی، رونق و طراوتی  دوچندان بخشیده است.
 
وی اضافه کرد: اینک نیز به‌ مناسبت برگزاری هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، این مرکز باری دیگر همسو با دغدغه و نیاز جامعه، موضوع «ادبیات کودک: پساانسان‌گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را محور قرار داده و پژوهشگران و صاحب‌نظران این حوزه را به هم‌اندیشی و پژوهش در این زمینه فراخوانده است.
 
به گفته نادگران، ظهور بیماری منحوس و خانمان‌سوز کرونا نیز که از ماه‌های گذشته جهانیان را با تجربه‌هایی تلخ مواجه و غریب مواجه کرده، ضرورت بازبینی ژرف در سبک زندگی، باورها و تصورات، فلسفه و ایدئولوژی برای او را در پی داشته است و در پی این اتفاق، گسترش فناوری‌های دیجیتال و فضای مجازی نیز که در دوران پیش از کرونا با رشد حیرت‌انگیز خود بر پدیده‌‌هایی همچون تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات، سرگرمی، و ارتباطات تأثیر گذارده بود، با وقوع بیماری کرونا، رشد بیشتری داشته است و بر تمام جنبه‌های زندگی  فردی و اجتماعی انسان سایه‌ای سنگین افکنده است. این مسائل، ضرورت پرداختن به موضوع «ادبیات کودک: پساانسان‌گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی» را در این همایش بزرگ به‌خوبی نشان می‌دهد که امیدوارم نتایج ارزشمند آن نیز به‌خوبی به جامعه منتقل شود و همگان از آن بهره‌ی کافی ببرند.
 
وی در پایان تصریح کرد: بار دیگر ضمن خیرمقدم و سپاساز همه‌ی میهمانان و شرکت‌کنندگان این گردهم‌آیی بزرگ علمی‌فرهنگی، از تمامی دست‌اندرکاران این برنامه، به‌ویژه همکاران اندیشمند و پرتلاشم در مرکز مطالعات ادبیات کودک که همه‌ی این آوازها از آن‌هاست، کمال تشکر را دارم.
 
یادآور می‌شود: در ادامه برنامه‌های هشتمین همایش ملی دانشگاهی ادبیات کودک، سه پانل تخصصی روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه جاری به صورت برخط برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://sobhanepress.ir/?p=165439


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا