جدیدکراس اوورلکسسلوکسمقایسه خودروهاهیبریدیهیوندایهیوندای توسان

مقایسه کامل دو کراس اوور محبوب: هیوندای توسان در برابر لکسس NX

[ad_1]

چه چیزی باعث لوکس شدن یک خودرو می‌شود؟ نشان روی کاپوت یا سطح تکنولوژی بکار رفته در کابین؟ آرامش بالا یا کیفیت متریال بکار رفته؟ یا حقیقت این است که پرداخت پول بیشتر به این معنی است که شما مجبور نیستید مدام به مقایسه بین گزینه‌های ارزان‌تر پرداخته و یکی را انتخاب کنید…

در واقعیت همه این‌ها جزو فاکتورهای دخیل در لوکس بودن یک خودرو هستند و برای برندهایی همچون هیوندای که به دنبال بهبود تصویر ذهنی خود میان خریداران و ارائه هویتی سطح بالاتر هستند، این تلاش‌ها با ارائه محصول لوکس‌تری به شکل توسان جدید پدیدار می‌شود. توسان جدید نسبت به نسل قبلی تغییرات بسیار زیادی داشته و با توجه به تجربه و موفقیت‌های هیوندای در بحث الکتریکی سازی، توسان هیبرید جدید می‌تواند محصولی درخشان از نظر رفاه و آرامش کلی باشد.

وقتی برندهای لوکسی که شاسی بلندهای هیبریدی عرضه می‌کنند را تماشا می‌کنیم تنها یک جایگزین می‌تواند برای مدل‌های بسیار معتبر باشد و آن‌هم چیزی نیست جز لکسس. محصول شاخص این شرکت یعنی UX شاید تفاوت‌های زیادی با توسان داشته باشد اما نسخه فول اولتیمیت توسان قیمتی مشابه کراس اوور لوکس لکسس دارد. لکسس مشتریان وفاداری دارد و در بین لوکس سازها برند شناخته شده‌ای است اما آیا هیوندای می‌تواند در برابر این رقیب سطح بالا شانسی برای پیروزی داشته باشد؟

  • هیوندای توسان

هیوندای توسان ۱.۶ T-GDi هیبرید اولتیمیت

مدل
۳۷۱۹۵

قیمت (پوند)

۴ سیلندر ۱۵۹۸ سی‌سی ۲۲۷ اسب بخاری

پیشرانه
۸

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۶.۴

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
۱۳۱

آلایندگی دی‌اکسید کربن (گرم در هر کیلومتر)

۱۴۰

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

  • طراحی و مهندسی

با توجه به مدت‌زمانی که نسل پیشین توسان در بازار حضور داشت ایجاد تغییرات بنیادین در نسل جدید خیلی سورپرایز کننده نیست. این خودرو از پلتفرم جدیدی استفاده کرده و دارای قوای محرکه هیبریدی پیشرفته‌ای است. در بطن توسان جدید پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری و واحدی الکتریکی قرار گرفته و قدرت ترکیبی ۲۲۷ اسبی را ایجاد می‌کنند. این قدرت قابل‌توجهی بوده و حتی برای چنین شاسی‌بلند خانوادگی‌ای کاملاً کفایت می‌کند. گشتاور تولیدی پیشرانه نیز ۲۶۵ نیوتون متر است.

یک مجموعه باتری لیتیوم-یونی ۱.۴۹ کیلووات ساعتی از پیشرانه الکتریکی حمایت می‌کند. این باتری هنوز هم در مقایسه با باتری مدل‌های پلاگین هیبریدی کوچک است اما در نظر داشته باشید که باتری توسان هیبریدی نمی‌تواند از جایگاه‌های ویژه شارژ شود. در واقع انرژی باتری در زمان کاهش سرعت ذخیره شده و از پیشرانه برای شارژ باتری استفاده می‌شود. پیشرانه الکتریکی قدرت ۵۹ اسب بخاری دارد و توسان هم در تست‌ها علاقه خود به استفاده از انرژی الکتریکی را نشان می‌دهد.

محصولات هیبریدی بخش کلیدی استراتژی آتی هیوندای بوده و با در نظر گرفتن این موضوع است که توسان جدید لوکس‌تر شده و در تریم فول خود به جنگ برندهای لوکسی همچون لکسس رفته است. مدل‌های پایه نیز با رقبای رده میانی‌تر رقابت می‌کنند. اگرچه این خودرو ۲۸۵ پوند گران‌تر از NX 300h تست شده بوده اما هیوندای از نظر کیفیت ساخت به راحتی با رقیب ژاپنی برابری می‌کند. متریال بکار رفته در کابین توسان خوب بوده و تریم چرم و پلاستیک‌های زیادی در این مدل فول اولتیمیت دیده می‌شوند. به این موارد باید طراحی مدرن و جادارتر کابین را نیز اضافه کرد.

نسل جدید توسان از نظر تکنولوژی کاملاً عالی بوده و فاصله زمانی معرفی خود با لکسس را نشان می‌دهد. مدل اولتیمیت به تجهیزاتی همچون رینگ‌های ۱۹ اینچی، صندلی‌های چرمی، تهویه دار و برقی، سیستم تهویه مطبوع سه ناحیه‌ای، فرمان گرم شونده، ورود و استارت بدون کلید، داشبورد دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی، شارژ بی‌سیم و… مجهز شده است.

به راحتی می‌توان گفت که تکنولوژی هیبریدی چه میزان روی سواری این دو خودرو تأثیر گذاشته است. توسان علاقه بیشتری به استفاده از قدرت الکتریکی دارد. شما می‌توانید بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید پدال گاز را فشار داده و پس از آن پیشرانه بنزینی وارد مدار شود اما در NX علاقه زیادی به استفاده از قوای محرکه الکتریکی دیده نمی‌شود.

زمانی که پا را از روی پدال گاز بردارید پیشرانه درون‌سوز از مدار خارج شده و راندمان خودرو بهبود می‌یابد. این نقل‌وانتقال قدرت به نرمی صورت می‌گیرد و با توجه به میزان نرمی و آرامشی که در توسان وجود دارد شاید اصلاً از آنچه در بطن خودرو می‌گذرد آگاه نشوید. یکی دیگر از مزیت‌های این خودرو نسبت به لکسس گیربکس آن است که ارتباط مستقیم‌تری با قوای محرکه داشته و تعویض‌های نرمی را انجام می‌دهد. گیربکس CVT لکسس NX بد نیست اما در هیوندای همه‌چیز تیزتر و راحت‌تر حس می‌شود.

پیشرانه الکتریکی گشتاور خود را به یاری پیشرانه بنزینی می‌فرستد و این دو در شهر نیز همکاری خوبی باهم دارند. تنها زمانی که خواهان حداکثر پرفورمنس باشید شاید قوای محرکه توسان اندکی ناهنجار عمل کند اما حتی در این صورت هم شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸ ثانیه‌ای شما را راضی خواهد کرد.

سواری توسان با رینگ‌های ۱۹ اینچی پذیرفتنی است اما در سطوح بد کمی تکان را نشان می‌دهد. این خودرو سفت تر و خشک تر از NX حس می‌شود اما در چاله‌های بزرگ توسان عملکرد بهتری دارد. شما البته نمی‌توانید وزن باتری‌ها در چنین خودروهایی را پنهان کنید.

  • فضای بار و کابین

فضای بار ۶۱۶ لیتری توسان جدید در مقابل فضای ۴۷۵ لیتری لکسس کاملاً برتر است. این خودرو همچنین به‌صورت استاندارد از درب پشتی برقی سود می‌برد. فضاسازی کابین توسان بهتر صورت گرفته و در صندلی‌های عقب فضای بیشتری دیده می‌شود. داشبورد نیز باعث ایجاد فضای بهتری در بخش جلو شده و درگاه‌های ارتباط و فضاهای ذخیره‌ای مناسبی برای این خودرو تدارک دیده شده است.

توسان خودروی بزرگی بوده و خط پنجره کمی با میدان دید بالای شانه فاصله دارد. خوشبختانه دوربین ۳۶۰ درجه و حسگرهای پارک جلو و عقب به‌صورت استاندارد در این کراس اوور وجود دارند.

در توسان تجهیزات ایمنی زیادی به‌صورت استاندارد وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز خودکار، هشدار نقاط کور، تشخیص عابران، کروز کنترل نیمه خودران و… اشاره کرد. این خودرو فعلاً تست ایمنی خود را انجام نداده اما با وجود چنین تجهیزات و امکاناتی انتظار کسب نمره کامل را از توسان داریم.

هیوندای همچنین به خاطر گارانتی ۵ ساله بدون محدودیت کیلومتر خود در بریتانیا شناخته شده است. البته مالکان نظرات گوناگونی درباره محصولات این شرکت دارند و در جدیدترین نظرسنجی رضایت مشتریان و قابلیت اعتماد محصولات، هیوندای رتبه ۱۳ را کسب کرده است.

  • هزینه‌های نگهداری

لکسس از نظر افت قیمت پیش بینی شده بهتر از هیوندای عمل می‌کند. انتظار می‌رود NX پس از سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد ۵۰.۲ درصد ارزش اولیه خود را حفظ کند اما این میزان برای توسان حدود ۴۹.۵ درصد است.

نظرات آزمایش‌کنندگان: توسان از یک ویژگی کوچک اما فوق‌العاده سود می‌برد. دوربین‌های این خودرو در کناره‌ها و در ارتفاع پایین‌تر نصب شده و زمانی که راهنما می‌زنید داشبورد تصاویری از نقاط کور را نشان می‌دهد.

لکسس NX 300h نویگیشن

مدل
۳۶۹۱۰

قیمت (پوند)

۴ سیلندر ۲۴۹۴ سی‌سی ۱۹۵ اسب بخاری

پیشرانه
۹.۲

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۷.۶

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
۱۶۱

آلایندگی دی‌اکسید کربن (گرم در هر کیلومتر)

۱۴۰

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

 

لکسس چندین سال است که از تکنولوژی هیبریدی در کلاس شاسی بلندهای لوکس استفاده می‌کند و با تمایل خودروسازان برای استفاده از ترکیب بنزین/الکتریسیته برای خودروهای خود، NX آشناتر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد. ما برای رقابتی منصفانه با توسان جدید نسخه نویگیشن NX با قیمت ۳۶۹۱۰ پوند را تست کردیم. البته تصاویر این خودرو به تریم تاکومی مربوط می‌شوند.

  • طراحی و مهندسی

برخلاف برخی محصولات مدرن لکسس، پلتفرم NX با محصولات تویوتا مشترک نیست. این خودرو در واقع از تکنولوژی قدیمی‌تری استفاده می‌کند. در بطن این خودروی لوکس باتری فلز-هیدرید نیکل قرار گرفته که نسبت به باتری لیتیوم-یونی توسان قدیمی‌تر است. این باتری از پیشرانه الکتریکی ۱۴۱ اسبی حمایت کرده و یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری ۱۵۳ اسب بخاری نیز وجود دارد. قدرت ترکیبی این مجموعه برابر با ۱۹۵ اسب بخار است و اگرچه نسخه چهار چرخ محرک NX در دسترس می‌باشد اما این خودرو برای رقابت برابر با توسان از نوع تک دیفرانسیل است.

گیربکس CVT بکار رفته در این خودرو دقت و نرمی بالای گیربکس توسان را ندارد. اگرچه لکسس سیستم‌های کنترل پیشرفته‌تری را برای استخراج قدرت بیشتر از قوای محرکه توسعه داده اما شکی وجود ندارد که تکنولوژی بکار رفته در توسان جدیدتر بوده و این موضوع در زمان حرکت خودروها مشهود است.

البته تنظیمات شاسی هر دو خودرو مشابه بوده و در بخش جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در بخش عقب از تنظیمات مستقل استفاده شده است. هرچند در لکسس آرایش دوبل جناغی را شاهد هستیم اما هیوندای از اکسل عقب چند اتصالی سود برده است.

کیفیت متریال بکار رفته در کابین لکسس عالی بوده و کیفیت ساخت آن نیز بسیار خوب است اما کابین این خودرو در مقایسه با توسان جدید واقعاً فاقد ظرافت و هیجان است. ما می‌دانیم که کار طراحی NX قبل از خودنمایی نمایشگرهای بزرگ انجام شده اما خب این فاصله سنی نیز کاملاً به چشم می‌آید. از نظر ارگونومیکی نیز کابین لکسس خیلی خوب نیست اما از نظر تجهیزات هیچ کمبودی وجود ندارد.

NX علاقه‌ای به استفاده از نیروی الکتریسیته زیاد در مقایسه با توسان ندارد. با اندکی اشاره بیشتر به پدال گاز شاهد وارد شدن پیشرانه بنزینی به مدار خواهید بود؛ و اگرچه پیشرانه الکتریکی کمک‌حال خوبی برای پیشرانه درون‌سوز است اما مجموعه بکار رفته در هیوندای رضایت‌بخش‌تر و قوی‌تر حس می‌شود و خب جای سورپرایزی هم وجود ندارد چراکه قدرت توسان بیشتر است.

NX شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۲ ثانیه‌ای دارد که برای اکثر خریداران کافی است. در حقیقت خودروهایی همچون NX هیبریدی اولویت اصلی خود را حداکثر راندمان و آرامش می‌دانند.

گیربکس CVT همان‌گونه که گفته شد روی رانندگی تأثیر مثبتی ندارد و صدای تولیدی مجموعه قوای محرکه نیز خیلی خوب نیست. از نظر رفتار و میزان صدای تولیدی، توسان عملکرد بهتری دارد.

لکسس اکثر اوقات سواری نرم و لذت بخشی داشته و تنظیمات سواری نرم آن باعث شده در بزرگراه‌ها سواری خوبی نصیب مالک شود. البته درست همانند توسان، NX نیز در جاده‌های ناهموار تکان می‌خورد.

کراس اوور لکسس خودروی چابکی نیست. فرمان آن سبک و عاری از حس بوده و شما وزن ۱۷۸۵ کیلوگرمی آن را حس می‌کنید. وزن این خودرو ۲۲۱ کیلوگرم بیشتر از توسان جدید است.

  • فضای بار و کابین

علیرغم اینکه NX ابعاد نسبتاً مشابهی با توسان داده اما فضای بار ۴۷۵ لیتری آن بسیار کوچک‌تر از رقیب کره‌ای است. این خودرو از درب پشتی برقی استاندارد استفاده نکرده است. این ویژگی بخشی از پکیج ۲۱۷۵ پوندی است که شامل ورود و استارت بدون کلید و شارژ بی‌سیم نیز می‌باشد.

در بخش عقب کابین فضای خوبی وجود داشته اما بخش جلوی NX به اندازه هیوندای جادار و باز به نظر نمی‌رسد. داشبورد نیز با بخش مرکزی بزرگی همراه شده و این امر محدودیت بیشتر را به همراه داشته است. NX نویگیشن به‌صورت استاندارد با حسگرهای پارک و دوربین دنده‌عقب عرضه می‌شود.

اینجا شاهد برتری بی‌چون‌وچرای لکسس هستیم چراکه ژاپنی‌ها همیشه در نظرسنجی‌های قابلیت اطمینان و رضایت مشتریان عملکرد خوبی داشته است. محصولات لکسس به خاطر قوای محرکه، کابین و ایمنی بالا تحسین شده‌اند.

NX توانسته ۵ ستاره ایمنی از یورو انکاپ دریافت کند. این خودرو از تجهیزات ایمنی همچون ترمز خودکار، پایش نقاط کور، حفظ خودرو بین خطوط، هشت کیسه هوا، نوربالای خودکار، تشخیص علائم ترافیکی و کروز کنترل تطبیقی سود می‌برد.

  • هزینه‌های نگهداری

خودروهای هیبریدی روی مصرف سوخت کم و راندمان بالا تمرکز دارند بنابراین محصولاتی همچون توسان و NX باید مصرف سوخت پایینی را ارائه کنند. تکنولوژی مدرن‌تر توسان باعث مصرف سوخت کمتر آن شده است. لکسس هنوز هم خودروی کم‌مصرف می‌باشد اما از این نظر رقیب کره‌ای برتر می‌باشد.

همین موضوع از نظر مالیات خودروهای سازمانی نیز وجود دارد. هیوندای آلایندگی کمتری داشته و بنابراین مالیات کمتری را تحمیل می‌کند.

نظرات آزمایش‌کنندگان: اگر شما به دنبال یدک کشی و حمل وسایلی همچون کاروان یا قایق باشید خودروی هیبریدی شاید انتخاب اول نباشد اما حداکثر میزان یدک کشی NX حدود ۱۵۰ کیلوگرم کمتر از توسان با ظرفیت ۱۵۰۰ کیلوگرمی می‌باشد.

رتبه اول: هیوندای توسان

هیوندای با تولید توسان اولتیمیت ثابت کرد که می‌تواند محصولات لوکس سطح بالایی همچون لکسس تثبیت شده بسازد. این خودرو نرم، کم‌مصرف و آرام بوده و از قوای محرکه هیبریدی خود حداکثر استفاده را می‌برد. در کابین این خودرو فضای زیاد، تکنولوژی مدرن و متریال باکیفیت زیادی دیده می‌شود. سواری توسان جدید جزو بهترین‌ها نیست اما هزینه‌های نگهداری آن کم است و ارزش بالایی را نیز نسبت به مبلغ پرداختی نشان می‌دهد.

رتبه دوم: لکسس NX

NX سن بالای خود را در مقایسه با توسان جدید نشان می‌دهد. البته تحولات سیاسی رخ داده در این سال‌ها باعث شده NX هیبریدی مزیت خود را نشان دهد. این خودرو نسبتاً ریلکس و بی‌دردسر بوده اما خب در مقابل توسان پیشرفته‌تر قدمت بالای خود را نشان می‌دهد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا