اخبارایمنیمتفرقه

تأثیر تشنگی رانندگان روی تصادفات جاده‌ای

[ad_1]

تاکنون اثرات نوشیدنی‌های الکلی روی تصادفات رانندگی به خوبی مستند شده است. همچنین به خوبی می‌دانیم که تلاش برای راندن یک خودرو در حالت مستی چقدر خطرناک است و این موضوع در همه جای دنیا غیرقانونی است. البته رانندگی در زمان تشنه بودن غیرقانونی نیست اما مطالعه جدید صورت گرفته نشان می‌دهد چنین کاری هم باید غیرقانونی اعلام شود!

شاید خطرات تشنگی در زمان رانندگی کمی عجیب به نظر برسد اما خب منطق علمی در پشت آن وجود دارد. وب‌سایت Leasing Options تمامی اطلاعات درباره تشنگی از میزان آب مصرفی توسط یک فرد تا چگونگی کم‌آبی بدن را جمع‌آوری کرده است. به‌طور خلاصه باید گفت این مقاله خاطرنشان ساخته یک فرد باید حدود ۲.۲۷ لیتر آب در هر روز مصرف کند اما در بریتانیا یک فرد به‌صورت متوسط تنها یک و نیم لیتر آب در روز مصرف می‌کند. البته گفته می‌شود در آمریکا افراد کمی بیشتر از ۲.۳ لیتر آب می‌نوشند.

ساینس دایرکت مدعی شده حتی فردی با اندکی تشنگی نیز تمرکز ذهنی کافی برای رانندگی ایمن در پشت فرمان را از دست می‌دهد. برای دستیابی به این نتیجه‌گیری مطالعه‌ای با شرکت ۱۱ فرد بزرگ‌سال و با استفاده از شبیه‌سازی رانندگی صورت گرفته است. هر فرد در سه سناریوی رانندگی حضور داشته و اولین آن‌ها آشنایی قبلی با تنظیمات شبیه‌ساز بوده است. در باقی بخش‌ها حالات راننده در سفری دو ساعته که یکی با بدن کم آب و دیگری با تشنگی ملایم بررسی شده است. حسگرهای ویژه‌ای فعالیت مغز را بررسی کرده و دوربین‌هایی نیز روی رانندگان متمرکز بوده‌اند. اتفاقات مربوط به خواب‌آلودگی در این بررسی به حساب نیامده‌اند.

نتایج نشان داده‌اند رانندگانی با بدن کم آب اشتباهات کوچک بیشتری همچون خروج از لاین یا ترمز دیرتر را مرتکب می‌شوند و فراوانی این اشتباهات مشابه فردی مست در پشت فرمان است. البته باید به این نکته اشاره کرد که نمونه آماری کمی در این مطالعه وجود داشته و این امر می‌تواند روی نتیجه‌گیری تأثیر بگذارد. همچنین گفته شده حتی تعداد اشتباهات کوچک در رانندگانی که تشنه نبوده‌اند نیز با استفاده از شبیه‌ساز پیشرفته افزایش یافته هرچند فراوانی آن کمتر از رانندگان تشنه بوده است. موضوع جالب اینکه یکی از شرکت‌کنندگان به خاطر خواب‌آلودگی مداوم در زمان شبیه‌سازی از نتیجه‌گیری کلی مستثنا شده است.

نهایتاً باید گفت کم‌آبی بدن راننده نیز می‌تواند روی مهارت‌های مهم، حالات روحی و سلامتی او تأثیر بگذارد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا