معرفی سوپرکار جدید گوردون موری T.33، برادر ارزانتر و جادهایتر T.50
[ad_1]
گوردون موری ظرف تنها دو سال دومین سوپرکار خود را معرفی کرده است. این مدل جدید که T.33 نام دارد، یک سوپراسپرت موتور وسط دونفرهٔ جدید است که گوردون موری آن را بهترین سوپرکار GT جهان توصیف کرده و نسبت به مدل قبلی T.50 تمرکز بیشتری روی استفادههای جادهای دارد. از T.33 تنها صد دستگاه ساخته میشود که اولین نمونههای آن در اوایل سال ۲۰۲۴ به خریداران تحویل داده خواهد شد. این مدل ۱.۳۷ میلیون پوند قیمت دارد که هرچند هنوز هم خودروی بسیار گرانی است اما از T.50 با قیمت ۲.۳۶ میلیون پوندی به میزان قابلتوجهی ارزانتر است.
T.33 پلتفرم مشترکی با T.50 دارد و از همان پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث استفاده میکند اما این پیشرانه در اینجا میل بادامک جدید و سیستم ورود هوا و اگزوز متفاوتی دارد. درنتیجه، درحالیکه سوپرکار قبلی ۶۶۳ اسب بخار قدرت و ۴۶۷ نیوتن متر گشتاور داشت و به ردلاین ۱۱,۵۰۰ rpm میرسید، این اعداد در T.33 به ۶۱۵ اسب بخار قدرت، ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۱,۱۰۰ rpm کاهش پیدا کردهاند. بااینحال، این خودرو با تنها ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن که حدود ۳۰۰ کیلوگرم از سوپرکارهای سبکوزن معمول بازار سبکتر است، هنوز هم هنگام فشردن پدال گاز هرگز راننده را ناامید نخواهد کرد. البته گوردون موری فعلاً هیچ اعدادی در مورد پرفورمنس این خودرو منتشر نکرده است.
برای انتقال نیروی پیشرانه خریداران میتوانند از بین گیربکسهای دستی یا پدال شیفت یکی را انتخاب کنند که هردو شش سرعته بوده و ساخت Xtrac هستند. این گیربکسها نیرو را از طریق یک دیفرانسیل لغزش محدود به چرخهای عقب تحویل میدهند. برخلاف خودروهای جادهای و مثل خودروهای مسابقهای، در T.33 قوای محرکه بخشی از ساختار خودرو بوده تا به افزایش استحکام آن کمک کند. ازاینرو سیستم تعلیق عقب مستقیماً روی پوستهٔ گیربکس نصب شده است. خود شاسی هم یک مونوکوک فیبر کربنی است که پانلهای کربنی روی آن قرار گرفتهاند. این ترکیب هم از نظر هندلینگ و هم ایمنی مزیتهایی به همراه دارد.
T.33 مطابق با استانداردهای ایمنی ایالاتمتحده طراحی شده و بنابراین علاوه بر اروپا در آمریکای شمالی هم عرضه خواهد شد. سیستم تعلیق این خودرو در هر چهارچرخ از نوع دو جناقی است و وظیفهٔ متوقف کردن آنهم بر عهدهٔ ترمزهای کربن سرامیکی برمبو خواهد بود که پشت رینگهای ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب پنهان شدهاند. برای نیروی کمکی فرمان هم از همان سیستم هیدرولیک قدیمی استفاده شده است زیرا نسبت به نمونههای برقی جدید احساس بهتری دارد.
طبیعتاً در طراحی بیرونی T.33 آئرودینامیک نقش بسیار مهمی داشته است. البته در این سوپرکار جدید خبری از آن فن زشت عقب T.50 نیست و در عوض برای چسباندن خودرو به زمین از یک اسپویلر فعال در عقب و همینطور تکنولوژیهای اثر زمین (Ground Effects) استفاده شده است. به گفتهٔ گوردون موری، در T.33 هوا از طریق کانالهای روی دماغه در امتداد کف خودرو هدایت میشود و ۳۰ درصد راندمان آئرودینامیکی بهتری را نسبت به سوپرکارهای سنتی به همراه خواهد داشت.
داخل T.33 بسیار لخت و ساده است. در اینجا هیچ نمایشگر لمسی، دسته برفپاککن و جزئیات خاصی به چشم نمیخورد و همهچیز در کنترلرهای دوار و یک سرعتسنج آنالوگ خلاصه میشود. البته کابین T.33 کاملاً خالی از تکنولوژی نیست و اپل کارپلی و اندروید اتو را ارائه میکند اما تمرکز اصلی آن روی لذت رانندگی است. در اینجا به کیفیت هم توجه ویژهای شده بهگونهای که بهعنوانمثال، تمام کنترلهای اصلی بجای پلاستیک از آلومینیوم ساخته شدهاند. در این خودرو همچنین کارایی هم نادیده گرفته نشده و یک صندوق بار جلو به همراه دو صندوقعقب در آن تعبیه شده است.
T.33 در مقر جدید ۵۰ میلیون پوندی گوردون موری اتوموتیو در ساری انگلستان ساخته میشود. این مرکز که هماکنون در حال ساخت است، شامل تمام بخشهای موردنیاز برای توسعه و فروش یک خودرو مثل طراحی، مهندسی، تولید، خدمات و حتی پیست آزمایشی خواهد بود.
[ad_2]
–