فورد F150 لایتنینگ، یکی سریعترین پیکاپهای تاریخ

پس از هفده سال، فورد F150 لایتنینگ دوباره بازگشته است اما این بار تفاوت بسیار مهمی نسبت به نسلهای قبلی لایتنینگ دارد ولی یک چیز هنوز تغییری نکرده است و آن اینکه F150 لایتنینگ هنوز هم پیکاپ بسیار سریعی است. این لایتنینگ جدید بجای اینکه مثل نسلهای قبلی یک پیکاپ پرفورمنس خیابانی باشد، یک پیکاپ الکتریکی همهجارو است که حداکثر ۵۶۳ اسب بخار قدرت دارد و چهارچرخ محرک است. این خودرو همچنین قویترین F150 تاریخ محسوب میشود و ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. این یعنی F150 لایتنینگ در بین سریعترین پیکاپهای تاریخ قرار میگیرد. به همین دلیل، در ادامه مروری خواهیم داشت بر شش پیکاپ سریع از گذشتهٔ نهچندان دور که لایتنینگ جدید در شتاب کاملاً میتواند با آنها رقابت کند.
فورد F150 لایتنینگ سال ۲۰۰۱
شتاب: ۵.۵ ثانیه
مطمئناً در ابتدا همه F150 لایتنینگ جدید را با نسل قبلی مقایسه میکنند. این پیکاپ اسپرت به یک پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ مجهز بود که ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و پیکاپ را ظرف ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. البته در لایتنینگ قدیمی کشش مشکل بزرگی بود زیرا نیروی موتور صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشد و برای لانچ خوب به رانندهٔ ماهری نیاز داشت اما در لایتنینگ جدید هرگز چنین مشکلی وجود ندارد.
فورد F150 رپتور سال ۲۰۲۱
شتاب: ۵.۵ ثانیه
یکی دیگر از مقایسههای آشکار لایتنینگ جدید با برادرش، رپتور آفرودی خواهد بود. تا زمانی که این دو پیکاپ به تپههای شنی نرسند، لایتنینگ بهراحتی میتواند رپتور را مغلوب کند زیرا برادر بنزینی برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۵.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. البته زمانی که رپتور R با پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ معرفی شود، این شرایط تغییر بزرگی خواهد کرد.
دوج رم SRT-10 سال ۲۰۰۴
شتاب: ۵.۳ ثانیه
رم SRT-10 با پیشرانهٔ وایپر که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، پاسخ دوج به نسل دوم F150 لایتنینگ بود. این پیکاپ قدرتمند با دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشد اما نیرو صرفاً به چرخهای عقب انتقال میافت و به همین دلیل، رم SRT-10 نمیتوانست زودتر از ۵.۳ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این پیکاپ قدرتمند اما در یک جادهٔ باز، با دستیابی به سرعت ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت، رکورد سرعت پیکاپها را شکست.
شورلت SSR سال ۲۰۰۵
شتاب: ۵.۱ ثانیه
مسلماً شورلت SSR با طراحی رترو، عجیبترین تعریف از یک پیکاپ محسوب میشود اما این خودرو هنوز هم یک قسمت بار در عقب خود داشت. در دو سال آخر عمر کوتاه این خودرو، پیشرانهٔ قویتری ۶ لیتری V8 کوروت در سینهٔ آن قرار گرفت که با گیربکس دستی حداکثر ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ اما با همهٔ اینها، SSR هم نتوانست از محدود شتاب ۵ ثانیه خارج شود و بنابراین یک پیروزی دیگر نصیب لایتنینگ الکتریکی میشود.
رم TRX سال ۲۰۲۱
شتاب: ۴.۵ ثانیه
شاید انتظار داشتید فورد لایتنینگ در اینجا دیگر بازندهٔ میدان باشد اما رم بهطور رسمی شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر TRX را ۴.۵ ثانیه اعلام کرده است که باید همسطح پیکاپ الکتریکی فورد باشد. البته تاکنون دیدهایم که این هیولای ۷۰۲ اسب بخاری هلکت، بسیاری از خودروهایی که باید سریعتر باشند را مغلوب کرده است؛ بنابراین برای نتیجهگیری باید تا زمانی که لایتنینگ و TRX روی پیست درگ بروند صبر کنیم.
جیامسی سایکلون سال ۱۹۹۱
شتاب: ۴.۳ ثانیه
این پیکاپ اسپرت کوچک هماکنون سیساله است اما اگر خریداران لایتنینگ جدید در خیابان با آن مواجه شدند باید مراقب باشند زیرا سایکلون با پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V6 توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک، شتابی در حد لایتنینگ دارد. البته فورد هنوز عدد دقیق شتاب پیکاپ الکتریکی خود را اعلام نکرده اما اگر عدد نهایی همان ۴.۵ ثانیه باشد، سایکلون سریعتر خواهد بود هرچند که اختلاف آن بسیار جزئی است.
رقبای الکتریکی
ما در اینجا فورد F150 لایتنینگ را صرفاً با پیکاپهای بنزینی مقایسه کردهایم اما رقبای الکتریکی بسیار میتوانند سریعتر باشند. بله لایتنینگ پیکاپ سریعی است اما جیامسی ادعا میکند که هامر EV ظرف تنها ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. ریویان هم برای شتاب پیکاپ R1T همین عدد را اعلام کرده درحالیکه تسلا در مورد نسخهٔ سه موتورهٔ سایبرتراک ادعای جسورانهٔ ۲.۹ ثانیه دارد؛ بنابراین همهٔ این پیکاپها با اختلاف زیادی سریعتر از لایتنینگ خواهند بود اما متأسفانه هنوز هیچکدام از آنها روی خط تولید نرفتهاند. البته ریویان R1T ماه آینده به بازار خواهد آمد و پس از آنهم تا پایان سال شاهد عرضهٔ هامر خواهیم بود اما زمان عرضهٔ سایبرتراک هنوز یک معما است زیرا فروش این پیکاپ عجیب قرار است تا پایان امسال آغاز شود اما هنوز نسخهٔ تولیدی آنرا ندیدهایم.
–